Florianporten: Krakóws historiske juvel og dens kamp for å overleve

4 mei 2021

Florianporten: Krakóws historiske juvel og dens kamp for å overleve
4 mei 2021

Over de Poort

De Florian Poort is een must-see voor elke toerist die Krakau bezoekt. De eerste vermeldingen van de poort, waarvan de naam afkomstig is van de Kerk van St. Florian op het Matejko Plein, dateren uit 1307.

Samen met de Barbican is de Florian Poort een van de weinige nog bewaard gebleven fragmenten van de oude stadsmuren. Samen met de andere poorten die niet meer bestaan - Sławkowska, Grodzka, Wiślna, Mikołajska, Rzeźnicza (waarvan de overblijfselen te zien zijn in de muren van het Dominicanenklooster vanuit het Planty Park), Szewska, Nowa en Poboczna - was de poort een van de plaatsen waardoor het mogelijk was om middeleeuws Krakau binnen te komen. De Florian Poort was de hoofdingang en de belangrijkste. De versterkingen verdedigden de stad vanuit het noorden, wat cruciaal was omdat Krakau geen natuurlijke barrières had, zoals moerassen of zijarmen van rivieren, die natuurlijke bescherming konden bieden tegen vijandige troepen. De Florian Poort, ook wel Porta Gloriae (de Poort van Glorie) genoemd, had ook een ceremoniële functie als het startpunt voor processies van koninklijke en nationale helden op weg naar Wawel Castle na terugkomst van overwinning in de strijd. Distinguished guests werden ook geleid door de mooiste en representatieve straten van de stad langs de Koninklijke Route, of Via Regia, zoals het genoemd werd, dat de route was voor kronings- en koninklijke begrafenisprocessies.

De poort is 34,5m hoog en bestaat uit twee delen: de poort zelf en de toren erboven genaamd de Bontwerkers Toren, die verantwoordelijk was voor de bescherming van het nabijgelegen gedeelte van de fortificatie. De Barbican werd gebouwd in 1498-1499 en verbonden met de poort door middel van een speciale versterkte brug (de zogenaamde nek). Volgens historici was het complex in de periode van de 15e tot de 17e eeuw een onneembare vesting. Boven op de poort - vanuit de stadskant - bevindt zich een 18e-eeuws bas-reliëf van Sint-Florian. Boven de ingang van de poort vanaf de noordzijde (de Planty-zijde) is een stenen Piast-arend, een bas-reliëf gebaseerd op een ontwerp van Jan Matejko, die in 1882 een andere adelaar verving. Binnen in de poort staat een altaar uit het begin van de 19e eeuw met een laat-barokke kopie van het schilderij van de Piaskowa Madonna.

Drie keer bijna gesloopt

Het is een opmerkelijk feit dat de Florian Poort, de overblijfselen van de stadsmuren en de Barbican misschien nooit tot op de moderne dag zouden hebben overleefd. Niet vanwege de turbulente militaire geschiedenis van het land, maar eerder vanwege een beslissing van de lokale stadsautoriteiten, die geprobeerd hebben het monument drie keer te slopen!

De eerste keer was toen de stadsmuren werden afgebroken in de jaren 1810-1814, na een decreet uitgevaardigd door de Heilige Roomse keizer Frans II in 1806. Destijds was de benadering van middeleeuwse monumenten volledig tegenovergesteld aan de moderne tijd. Ze dachten niet aan hun historische belangrijkheid, maar eerder aan hun nut; en het gebeurde zo dat de bakstenen en stenen waaruit de versterkingen waren opgebouwd, perfect waren om te helpen bij de renovatie van het rioolstelsel.

De muren zelf waren niet bepaald in goede staat, maar dat veranderde niets aan het feit dat alle gebouwen die niet als nuttig werden beschouwd werden gesloopt - dit gebeurde ook met veel oude kerken. De noordelijke versterking dreigde hetzelfde lot te ondergaan, maar gelukkig werd het gered door professor Feliks Radwański, die een brief schreef aan de autoriteiten om hen te overtuigen dat dat deel van de stadsmuur behouden moest blijven vanwege de bescherming die het bood tegen de sterke noordenwinden. De professor waarschuwde niet alleen voor mogelijke gezondheidsproblemen die hieruit konden voortvloeien, maar ook voor het gevaar van de wind die de jurken van vrouwen zou opblazen en de benen van dames - een van de meest controversiële lichaamsdelen van die tijd - aan het publiek zou blootstellen. We weten niet welk argument het meest overtuigend was voor de autoriteiten, maar de noordelijke stadsmuren werden uiteindelijk gered, met als officiële reden dat het was vanwege de bescherming tegen slechte winden.

Het bestaan van de Florian Poort kwam opnieuw onder bedreiging te staan in de tweede helft van de 19e eeuw, toen de gemeenteraad erg enthousiast was om dit verwaarloosde monument te ontwikkelen of te slopen. Gelukkig werd het beschermd door prins Władysław Czartoryski, die besloot om de kapel van zijn familie in de toren boven de poort te vestigen.

Het idee om het gebouw te slopen verscheen voor de derde keer aan het begin van de 20e eeuw, toen Krakau betrokken was bij de hitte van het industriële tijdperk en zich klaarmaakte om paardenkoetsen te vervangen door elektrische voertuigen. Toen de eerste tramlijnen werden gebouwd in 1901, bleek dat de tram niet op de geplande route kon passeren die door de Florian Poort leidde. Het eerste idee dat opkwam was dat de poort moest worden afgebroken, maar gelukkig zorgde dit voor verontwaardiging en resulteerde het in luidruchtige oppositie van liefhebbers van geschiedenis. Als gevolg hiervan werd een nieuwe oplossing gevonden - het niveau van de straat werd met 1,5 meter verlaagd, zodat tram nr. 1 vrij door de poort kon rijden. Deze tramlijn zou blijven rijden rond het Grote Marktplein tot 1952.

Bezoek

Florian Poort, de historische fragmenten van de stadsmuren en de Barbican zijn allemaal momenteel open voor toeristen met één toegangskaart van maart tot oktober. Celestat, gelegen aan de Lubiczstraat, is ook zeker een bezoek waard. Het is een tak van het Museum van Krakau en de zetel van de Fowler Brotherhood. Het maakt deel uit van de verdedigingsroute van de stad samen met andere monumenten.

Samenvattend

Samenvattend is Florian Poort een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van Krakau, die drie keer met de sloop bedreigd is, maar miraculeus tot op de dag van vandaag heeft overleefd. Deze must-see attractie is een van de weinige overgebleven fragmenten van de oude stadsmuren, dienend als de belangrijkste ingang van middeleeuws Krakau en een cruciale rol spelen in de verdediging van de stad. Tegenwoordig kunnen toeristen Florian Poort, de stadsmuren en de Barbican bezoeken om de rijke geschiedenis van de stad te ervaren en het engagement te zien om het erfgoed te behouden.

Wstecz

Commentaar toevoegen

Typ alsjeblieft je commentaar.
Voer alsjeblieft je naam in
 

Waarom voor ons kiezen?

We zijn al 14 jaar actief als toeristische operator in Krakau en hebben in die tijd meer dan een miljoen klanten bediend! De resulterende ervaring heeft ons in staat gesteld een hecht team op te zetten om ervoor te zorgen dat onze tours perfect zijn tot in het kleinste detail. Omdat we nauw samenwerken met tourbedrijven, kunnen we onze klanten professioneel georganiseerde tours aanbieden, gehost door ervaren gidsen die gepassioneerd zijn over het delen van hun uitgebreide kennis van Krakau en bezienswaardigheden in de omgeving, zoals Auschwitz-Birkenau en de zoutmijn van Wieliczka. We zijn ook gespecialiseerd in het organiseren van premium tours, zoals privétours naar de mooiste plekken in de regio Małopolska. We helpen u graag bij het plannen van uw dag in Zakopane, de Pieniny-bergen of Częstochowa. We bieden ook luchthaventransfers en andere transportdiensten voor passagiers. Onze moderne vloot zorgt ervoor dat u comfortabel reist en geniet van de tourervaring. Elk van onze medewerkers spreekt vloeiend Engels. We gebruiken moderne boekingssystemen die worden bediend door een ervaren team van dispatchers. We werken elke dag om het vertrouwen van onze klanten te verdienen en ervoor te zorgen dat ze maximale waarde voor hun geld krijgen.

Loading...